Educational Module on School Emergencies

Authors

  • Ana María Fajardo-Maldonado Author Consultora Internacional para Americancol Inc.
  • Iván Mauricio Gómez-González Author Semillero de Investigación. Facultad de Enfermería. Universidad El Bosque.
  • Diego Alexis Corredor-Peñaranda Author Semillero de Investigación. Facultad de Enfermería. Universidad El Bosque.
  • Gina Milena Mondragón-Romero Author Semillero de Investigación. Facultad de Enfermería. Universidad El Bosque.
  • Jennifer Paola Ortegón-Rodríguez Author Semillero de Investigación. Facultad de Enfermería. Universidad El Bosque.
  • David Leonardo Tovar-Cortés Author Semillero de Investigación. Facultad de Enfermería. Universidad El Bosque.

Keywords:

School health, emergencies, nursing, health education, attitude, conduct. (Source, MeSH, Bireme).

Abstract

A descriptive study on the impact of an educational module in a school health program was developed to find out how young girls and teenagers respond to emergencies at school. Conducted between 2007 and 2008 in the Suba District of Bogotá, the study featured a group of 120 students between the ages of 6 and 18. The participants in the sample were from income brackets zero, one and two. Using a method involving recreation, education and experiences, the know-how imparted to this population was evaluated, and changes in indi­vidual and group lifestyles and habits were observed. Ninety-five percent (95%) of the girls endorsed the health information on response to school emergencies, 100% took part in constructing the plan and worked in the practice sessions, all of which creates an awareness of the importance of the school health program with the development of plans of this type.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana María Fajardo-Maldonado, Consultora Internacional para Americancol Inc.

Enfermera. Magíster en Educación con Énfasis en Investigación. Especialista en Análisis de Datos. Coach Empresarial Asociado Certificado. Consultora Internacional para Americancol Inc. Carrera 17 No. 136 – 19. Ap. 104. Bogotá, D.C. Colombia.

Iván Mauricio Gómez-González, Semillero de Investigación. Facultad de Enfermería. Universidad El Bosque.

Estudiantes de X Semestre. Semillero de Investigación. Universidad El Bosque. Facultad de Enfermería. Carrera 7B Bis No. 132 - 11. Bogotá. Colombia

Diego Alexis Corredor-Peñaranda, Semillero de Investigación. Facultad de Enfermería. Universidad El Bosque.

Estudiantes de X Semestre. Semillero de Investigación. Universidad El Bosque. Facultad de Enfermería. Carrera 7B Bis No. 132 - 11. Bogotá. Colombia

Gina Milena Mondragón-Romero, Semillero de Investigación. Facultad de Enfermería. Universidad El Bosque.

Estudiantes de X Semestre. Semillero de Investigación. Universidad El Bosque. Facultad de Enfermería. Carrera 7B Bis No. 132 - 11. Bogotá. Colombia

Jennifer Paola Ortegón-Rodríguez, Semillero de Investigación. Facultad de Enfermería. Universidad El Bosque.

Estudiantes de X Semestre. Semillero de Investigación. Universidad El Bosque. Facultad de Enfermería. Carrera 7B Bis No. 132 - 11. Bogotá. Colombia

David Leonardo Tovar-Cortés, Semillero de Investigación. Facultad de Enfermería. Universidad El Bosque.

Estudiantes de X Semestre. Semillero de Investigación. Universidad El Bosque. Facultad de Enfermería. Carrera 7B Bis No. 132 - 11. Bogotá. Colombia

How to Cite

Fajardo-Maldonado, A. M., Gómez-González, I. M., Corredor-Peñaranda, D. A., Mondragón-Romero, G. M., Ortegón-Rodríguez, J. P., & Tovar-Cortés, D. L. (2009). Educational Module on School Emergencies. Aquichan, 9(1). Retrieved from https://aquichan.unisabana.edu.co/index.php/aquichan/article/view/169

Issue

Section

Articles